Jumaat, 23 Oktober 2009

Alhamdulillah..Segala Puji Bagi Tuhan Sekalian Alam…

Hari ini sangat seronok sebab kami ada muzakarah berkelompok gabungan..Walaupun tak semua yang hadir, tetapi aktiviti berjalan dengan lancar..pelbagai perkara yang kami buat, modul yang ringkas tetapi padat dengan isi..Tahniah kepada kakak-kakak yang mengendalikan program…

Saya agak terpaku dengan kepetahan kak Baizurah dalam memberi ucapan..Bukanlah ucapan apa, tetapi perkongsian pengalaman beliau.Kerana saya rasa tidak ramai yang pandai dan berani bercakap terutamanya muslimat..Kalau kita lihat di Malaysia, tidak ramai pendakwah atau penceramah dari kalangan wanita. Sifat takut dalam diri untuk bersuara sangat tebal..Saya bukannya nak memperli orang lain, tapi sedang memperli diri sendiri..Sebab saya pun takut nak bercakap jugak..hehe..Tak pandai nak bercakap..tapi itu bukanlah alasan untuk kita melepaskan diri..tak pandai, belajarlah. Nak harapkan orang lain sampai bila kalau diri sendiri tak nak usaha..hmm..nie nasihat untuk saya sebenarnya..hoho tapi sengaja nak kongsi apa yang saya rasa.. huhu

Ok, berbalik kepada cerita saya tadi, kak Bai nie, dah habis belajar . tahun nie dah nak balik Malaysia..HUHU sedih gak..Walalupun baru kenal, tetapi sifat dan tingkah laku beliau buatkan kita rase rapat dengan beliau..Orangnya hebat, bekas pelajar Qiraat..Bila tengok kepetahan beliau, saya teringat kepada sahabat kesayangan saya, Zulaikha.Apa yang saya peroleh dari cerita beliau tadi, menuntut ilmu nie memang takde masa untuk bersenang-senang..Masa padat.

Tapi hikmah yang kita boleh dapat adalah, kita dapat mengelak dari melakukan perkara yang melagho..Bila masa kita padat, kita lebih tahu betapa bernilai nya masa..badan letih tue perkara biasa bagi seorang penuntut ilmu, tetapi apa yang penting adalah kekuatan rohani kita, jiwa kita, kerana badan yang lemah tetapi rohaninya mantap, InsyaAllah, lama-kelamaan badan akan menjadi kuat juga. Kerana kekuatan dalaman lebih penting dari kekuatan luaran..Yang paling penting waktu tidur kita tidur..jangan terlebi h tidur.Waktu nak tidur jangan sambil buat aktiviti lagho, contohnya bersms, dengar music, tapi tukarkanlah kepada yang lebih baik seperti mendengar Al-Quran.. dan sebagainya..Begitulah pengisian yang saya dapat.Sebenarnya banyak lagi, tapi rasa dah letih pulak menaip..Nanti InsyaAllah saya kongsi lagi..

Habis muzakarah berkelompok, balik lah rumah..Rasa lapar pulak..tapi nak tahan. Yelah sekarang musim sejuk, rmai yang cakp bila musim sejuk, badan cepat naik.So rasa macam nak diet lah sikit..Tapi aku tewas jugak akhirnya..kuali di dapur bergendang jugak akhirnya..Siaplah nasi goreng dengan telur goreng…Wah..selera betul..Sebenarnya cerita dah habis..huhu..Jumpa lagi..Assalamualaikum…J

Tiada ulasan: