Rabu, 26 Mei 2010

Respon..!!

Bile mula-mula baca artikel pasal Yahudi nie, perasaan tue macam-macam..Memang dah lama nak tahu pasal kehidupan mereka yang jarang sekali di'expose' kn.Perancangan mereka terlalu halus. Bile baca artikel ini, kehidupan yang diamalkan oleh mereka memang tidak lari dari kaedah atau cara hidup yang diajarkan dalam Islam. Memang benar penyataan yang saya pernah baca yang mengatakan, kehidupan cara Islam diamalkan oleh kebanyakan orang yang bukan Islam, tetapi kebanyakan orang Islam sendiri menolak cara hidup ini kerana dianggap kuno dan tidak mengikut arus kemodenan. Islam, agama yang syumul, yang sesuai diamalkn walau di mana kita berada dan di zaman mana kita hidup. Saya dapat beberapa respon berkenaan artikel ini. Lain orang lain pandangannya, tetapi akar umbinya tetap berbalik kepada Islam..

- Sebenarnya org Islam yang mempraktikkan agama samada pemaknan, amalan solat, zakat, zikir, puasa dsbynya akan menghasiilkan manusia yang bijak. tengok Imam Syafie dsbnya dan ilmuwan Islam macam Ibnu Sina. KIta ni banyak tak amal dan tak yaqin. masih banyak beralasan. cakap kat diri sendiri ni. merdekan diri dari segala belenggu yang menghalang ...

- lmuan islam dulu mantap kot ilmu diorang. Semua bidang mereka boleh kuasai terutama bidang sains dan agama sebab budaya hidup mereka yang mengikut sunnah Nabi SAW. Sebenarnya Islam dah bimbimng manusia dengan cara paling sempurna untuk jadi manusia bijak, cumo kita tak amalkannya. mungkin sebab takde suasana untuk kita mempraktikkan amalan tu sume.

- Umat Islam lagi bijak...tp tak sedar je...zaman kebangkitan ilmu pada kurun pertama hasil dari kajian para ilmuan Islam...idea ini di kembangkan oleh barat kemudiannya..so, apa shj kemajuan yg ada skrg adalah asalnya hasil usaha ulama Islam dulu2...yahudi pun ciplak je idea ni...semua manusia di lahirkan bijak...masalahnya kita menggunakannya atau tidak....

- Manusia dengan intelektual tinggi kosong ruh itu bukan bijak. Allah kata mereka tak bijak maka kita kena yaqin. kalau betul dia bijak dia akan masuk Islam. Kalau betul org Islam bijak, dia akan berusaha dekatkan diri dengan Allah dengan ilmu, amal dan ilkhlas. Yang tu lah yang kita kena kempen, balik pd Al-quran dan sunnah. Jangan tunggu suasana, kita yang bina suasana tu pelan2 ikut kemampuan InsyaAllah.

- Umat islam memang umat yg paling bijak berbanding bangsa lain sebab hidup kita dibimbing oleh wahyu Allah dan Sunnah Rasul. Drpd hadith Nabi SAW sendiri kata yg manusia paling bijak adalah manusia yg selalu mengingati mati..

Kesimpulannya, amalakanlah cara hidup Islam dengan sempuran, bukan separuh-separuh. Nabi SAW dan para Sahabat R.Anhum serta para Ulamak terdahulu telah menunjukkan bukti bahawa betapa bernilainya hasil yang diperoleh apabila mengamalakn kehidupan Islam, maka marilah kita bersama-sama mempraktikkan dalam kehidupan seharian sehingga akhir hayat kita..sekian, selamat Beramal..:-)

Tiada ulasan: