Rabu, 16 Mei 2012

Belajar dan terus Belajar

Alhamdulillah..pada hari jumaat yang lepas bersamaan 11hb 5, saya sempat bertemu dengan sahabat-sahabat seperjuangan di Bait Anis. Rasa rindu sangat dengan kawan-kawan sekelas. Akhirnya dapat juga bersua muka pada majlis Solat Hajat dan Bacaan Yasin untuk peperiksaan Akhir Syahadah Takhassus Qiraat...Terubat rindu bila lihat wajah-wajah bersih sahabat-sahabat yang pastinya bermujahadah siang dan malam untuk peperiksaan ini..ya.Ukhwah itu indah. Daripada Ukhwah kita akan merasai erti kasih sayang, pengorbanan, kemesraan dan kekuatan..Hati jadi semangat bila melihat wajah kawan-kawan. Walaupun mulut tidak berbicara, tetapi wajah-wajah mereka telah cukup untuk berbicara. Indahnya Ukhwah.

Disini saya ingin selitkan sedikit ilmu yang saya peroleh ketika majlis. Semoga kita sama-sama dapat manfaat.
Dalam melakukan Apa-apa perkara, yang paling utama adalah Niat. Buruk niat kita, buruk lah kesannya. Begitu juga sebaliknya. Jadi dalam menuntut ilmu, kita juga perlu untuk berniat.

Niat pertama dalam menuntut ilmu adalah untuk menambahkan Ketaqwaan kita Kepada Allah SWT. Apabila bertambah Ilmu, semakin bertambah sifat ketawadhukkan(rendah diri) di dalam diri. Bak kata pepatah, jadilah seperti padi, semakin berisi, semakin menunduk ke bumi, jangan jadi seperti lalang, tiada isi tetapi semakin tinggi.

Keduanya, niat dalam menuntut ilmu adalah untuk menghilangkan kejahilan di dalam diri. Kita semua adalah jahil. Seorang doktor ke, professor ke, ustaz ke, asalanya adalah kosong. Tetapi kerana kesungguhan mereka dalam menuntut ilmu, akhirnya mereka mampu untuk berdiri dimana mereka berdiri sekarang. 
 
Ketiganya niat menuntut ilmu ini adalah untuk menyebarkan Agama Allah. Tanggungjawab setiap individu muslim adalah menyebarkan agama Allah SWT. Ingin saya selitkan Kata-kata Imam Syafi'e "Sesiapa yang hendak kepada dunia maka hendaklah dia mencari ilmu dan siapa berkehendak kepada akhirat, juga hendaklah dia mencari ilmu."..Ilmu terlalu penting samada melibatkan urusan dunia atau akhirat..Maka pilihlah menuntut ilmu untuk akhirat kerana dunia akan kita dapat sekali..ikhlaskan niat..Tidak kira berapa umur kita, belajarlah dan pilihlah kawan yang baik. Kadang kala sahabat ini menjadi asbab untuk kita berubah. Kita boleh lihat melalui pengalaman Ustaz Azhar Idrus.

Akhir kalam, ditengah-tengah musim peperiksaan ini, pasti ramai yang stress dan pelbagai dugaan yang Allah bagi. Ada yang putus bercinta, sahabat berubah perangai, orang-orang yang tersayang meninggal dunia, jadi untuk menguatkan hati, lazimilah zikrullah..InsyaAllah, walaupun seluruh dunia meninggalkan kita, Allah tetap bersama kita, itu yang paling bermakna..yang kita takuti, jika seluruh dunia bersama kita, tetapi Allah jauh kita tinggalkan, itulah manusia yang paling rugi..Oleh itu mari kita bersama-sama mendekatkan diri kepada Allah sesungguhnya Allah SWT Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
 
 Imam Syafi'e berkata, ''Insan yang paling tinggi darjatnya adalah orang yang tidak melihat darjatnya dan insan yang paling mulia adalah insan yang tidak melihat kemuliaannya.'

Tiada ulasan: