Rabu, 23 Mei 2012

لا يكلف الله نفسا إلا وسعها - سورة البقرة

Rasa rindu sangat di Malaysia..Teman-teman ramai yang dah habis peperiksaan. Seronok mereka. Masa untuk berehat selepas bermujahadah panjang. Pesanan untuk diri dan sahabat, jangan rehat dalam kelalaian. Perjalanan kita masih panjang. Ujian kita tidak terhenti disini. Masih banyak yang kita perlu tempuh. Hidup didunia ini tiada masa untuk berehat. Kerna terlalu banyak tanggungjawab. Pengrehatan yang sebenar adalah di syurga abadi.


InsyaAllah, Saya akan menempuh peperiksaan pada bulan 6 ini. Takut jugak tapi tak boleh takut sebab kita perlu tempuh. Saya mohon doa dari kalian. Semoga saya dan sahabat-sahabat seperjuangan najah(berjaya). Bila nak periksa ni, mulalah hati kacau. Rasa sebak tetiba. Rasa takut. Gambaran akan kegagalan tu mula terbayang di fikiran. Tetapi hati jadi terubat apabila seorang sahabat menegur,"belum berjuang lagi dah mengaku kalah?". Terdiam saya seketika. Betul. Kenapa saya perlu takut? Kenapa saya memikirkan perkara yang bukan-bukan? Apabila kita fikirkan perkara yang negatif, kita pasti berasa putus asa. Bukankah putus asa itu sikap Syaitan Laknatullah? Bukankah Syaitan itu berputus asa dengan rahmat Allah? Ya Allah..Peliharalah hatiku dan sahabat-sahabat ku dari perasaan berputus asa. Putus asa bukan sifat orang Mukmin. Syukran Jazilan kepada sahabat saya yang menegur saya. Saya rindukan teguran. Bukankah teguran itu tanda sayang? 

Kadang-kadang hati ni jadi rindu pada guru-guru terutama guru-guru di ITQAN. Terlalu rindu dengan tarbiah. Pahitnya menerima teguran ketika di ITQAN, tetapi itulah yang menjadi pengubat hati..Terima kasih tidak terhingga kepada guru-guru saya yang tersayang terutama Ustazah Atikah. Sayang Ustazah. Kadang-kadang saya terfikir, kenapa saya dan sahabat saya dipandang baik oleh adik-adik dan sahabat-sahabat ketika di Itqan dulu? Sedangkan saya sering buat masalah. Akhirnya saya tahu, kerana mereka menghormati guru Quran saya. Guru yang Solehah. Mungkin disebabkan keberkatan Ustazahlah, saya dan sahabat yang lain dipandang hormat. Terima kasih Ustazah.  Tidak Lupa juga saya kepada guru yang sangat saya segani, Ustaz Amiza. Terima kasih  kerana tidak jemu mentarbiyah saya dan sahabat sahabat. Hargailah guru anda.

Disebabkan hati yang sedang berkecamuk, saya pun bersama seorang teman sering ke masjid. Alhamdulillah. Hati jadi tenang. Tempat yang paling tenang pastilah rumah Allah. Yang ingin saya ceritakan adalah berkenaan orang-orang tua yang saya bertemu di Masjid. SubhanAllah. Saya bagai ternampak ciri-ciri calon wanita Syurga pada mereka. Teringat saya ketika terserempak dengan seorang nenek di tempat mengambil wudhuk. SubhanAllah. Cantik nya muka die. Walaupun mukanya telah dimamah usia, tetapi sedapnya mata memandang. Terlalu berseri. Kemudian saya perhatikan tingkah lakunya di Masjid. Beliau solat sunat berulang kali. Memang menjadi amalan orang-orang tua disini yang sangat suka bersolat sunat. Walaupun kaki sakit, sudah terlalu tua, tetapi solat sunat nya tak pernah tinggal. Beralih mata saya kepada makcik yang tadi, seusai solat, saya melihat beliau tidak berhenti berzikir. Nampak tenang. 

Mata saya beralih kepada seorang nenek. Nenek yang sangat murah dengan senyuman. Setiap hari saya pergi pasti nenek itu ada. Saya suka tengok muka beliau. Gigi beliau dah tiada. Comel. Bila berbual, kadang-kadang saya tak dapat tangkap kata-kata nya. Tetapi yang buat saya kagum adalah cara beliau menjaga hafalan Al-Quran. Usianya sudah hampir 70 tahun. Saya melihat  ramai anak-anak muda yang bertalaqqi Al-Quran dengan beliau. Sepanjang masa beliau mengaji. Kuat sungguh ingatan hafalannya. Apabila berbual, saya bermain dengan kulit nya yang sudah kendur. Memang saya suka main dengan kulit makcik-makcik yang dah tua sewaktu di Malaysia, sebab comel. Rindu dengan wan-wan di kampung. 

Bila pandang kulit mereka, kita akan beringat bahawa kita juga akan menjadi macam tu. Tiba-tiba teringat seorang teman yang sakit kulit. Tabah nya beliau. Semoga beliau cepat sembuh dan diberi sebesar-besar ganjaran di atas kesabaran beliau. Semoga beliau cepat sembuh.  Pesanan untuk diri, Segala yang kita miliki ini tidak kekal. Jadi kenapa perlu bangga dengan kecantikan yang tidak kekal? Yang paling utama adalah usaha kita untuk mengekalkan iman dan akhlak kita. Memperbaiki akhlak sedikit demi sedikit. Apabila melihat susah payah orang-orang tua ini beribadah, hati rasa bersyukur kerana usia masih muda. Jika mereka yang sudah terlalu uzur pun masih mampu membuat ibadah sebanyak-banyak nya, kenapa tidak kita? Kita sepatutnya lebih berkali-kali ganda beribadah berbanding mereka. 

Kadang-kadang bila melihat wajah mereka yang nampak tenang, tergambar saya liku-liku hidup yang mereka lalui. Pasti ujian mereka tidak kurang hebatnya. Siapa tahu, mereka yang kita nampak tenang, tetapi memikul ujian yang tersangat berat.. Semoga dipermudahkan. Semoga tabah dan sentiasa dibawah rahmat Allah. Kembalilah kepada Allah. Jadikan manusia tempat kedua untuk kita mengadu selepas Allah. Teringat saya, peringatan seorang sahabat, 'Solat adalah terapi yang terbaik'. Bersangka baiklah kepada Allah. Allah tidak menjadikan segala sesuatu itu sia-sia. Pasti ada hikmah. Bersangka baiklah dengan Allah. Disebalik kesengsaraan yang kita lalui, ada insan yang sedang diuji lebih hebat dari kita. Bersyukurlah dengan apa yang kita miliki sekarang.
Saya kongsikan kata-kata ini buat diri insan-insan yang tersayang...:

"Temanku, Aku bangga melihatmu derita dalam perjuangan…Dari melihatmu gembira dalam kelalaian…
Temanku, Aku bangga mendengar tangisanmu kerana pengorbanan…Dari melihat tawamu dalam pengkhianatan… 
Temanku Aku bangga andai dikau mati di medan kebenaran…Dari hidup dalam kesesatan
Kerana jangan lupa Temanku…
Muliamu bukan pada pangkat, harta dan rupa Tapi kerana Islam, Iman dan Ihsan…"

(Minta maaf diatas segala keterlanjuran kata-kata, perbuatan dan penulisan. Saya mengalu-alukan sebarang teguran dan perkongsian atau nasihat-nasihat dari sahabat-sahabat sekalian..Terima Kasih =))

2 ulasan:

Q-NaezaAD berkata...

Allah berfirman dlm surah al-Hijr ayat 39-40 yang mafhumnya :

"Ia (iblis) berkata, "Tuhanku, oleh kerana Engkau telah menghukumku sesat, aku pasti akan menjadikan kejahatan terasa indah bagi mereka di muka bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya kecuali hamba-hambaMu yang terpilih di kalangan mereka."

kwn aku prnh kata...knp manusia xbleh rehat?sbb..syaitan sendiri tak pernah rehat..

-ini budak sabah ma..hehe

ADIB berkata...

mokasih yan atas peringatan..syukran.seronok dan segan bila ustazah pilihan jenguk blog ana..hehe