Ahad, 13 Februari 2011

Budi Bahasa..dan Tanggungjawab Kita


Petang tadi temankan Kak Lang balik ke rumah dia..Tolong jagakan anak dia sebab Kak Lang nak drive. Cadangnya lepas ke rumah Kak Lang hendak ke Melaka. Nak ambil letop Bang Tam dekat sedara. Tapi tak jadi. Sebab abang sedara tu takde di rumah. So balik lah rumah. Dalam perjalanan pulang ke rumah, saya, mak, Bang Tam dan wife die berhenti lah makan di satu kedai makan. Sedap makanan disini. Kalau lalu mesti rasa nak singgah.

Sebelum makan, saya dan kakak ipar pergi ke tandas awam yang disediakan. Ada satu benda yang menarik perhatian saya dihadapan tandas awam tersebut. Biasalah, memang ada peringatan-peringatan untuk penggunanya. Jaga kebersihan. Tetapi buat pertama kali saya lihat (mungkin orang lain dah banyak kali jumpa) peringatan yang agak keras jugaklah. Bunyinya begini "Hanya Anjing Dan Babi Sahaja Yang Tidak Kenal Tong Sampah'.

Wah! Dasyat jugak sindirannya. Terbayang di fikiran betapa marahnya penulis tersebut kepada pengguna-pengguna yang tidak bertanggungjawab. Ya, penulis tersebut mungkin terlalu marah. Marah dengan sikap pengotor pengguna. Pengguna yang membuang sampah merata-rata. Segala jenis sampah dan kekotoranlah. Dibuang bukan pada tempatnya.

Tetapi bagi saya, bagaimana terlalu marah pun kita, cubalah kawal. Janganlah menggunakan bahasa yang agak keras. Budi bahasa itu budaya kita. Ia menjadi tontonan umum. Bukan golongan dewasa sahaja menggunakan tandas tersebut tetapi semua golongan. Golongan tua, muda, kanak-kanak. Kita tidak mahu penggunaan bahasa sebegini di aplikasikan oleh mereka yang membacanya. Lebih-lebih lagi kanak-kanak. Jika kita lihat, filem-filem Melayu pun banyak yang menggunakan bahasa-bahasa kesat.

Kanak-kanak yang bagai kain putih ini, mudah sangat terpengaruh. Terlalu cepat melekat di kepala. Teringat saya kata-kata seorang penceramah, benda jahat ni mudah betul dipelajari dan di aplikasikan. Sekali ajar je, senang je dapat. Tetapi kalau benda baik ni, ajar banyak kali pun, bukan setakat diamalkan, nak ingat pun susah. Kenapa ye? Kerana perkara yang jahat, adalah sesuatu yang disukai nafsu. Kalau dah suka, apa-apa pun kita sanggup nak buat agar tercapai apa yang kita inginkan. Tetapi perkara baik ini, terlalu banyak yang menghalang. Nafsu, syaitan, manusia bertopengkan syaitan. Terlalu banyak musuh. Maka memang hebatlah mereka yang dapat menempuhi halangan-halangan tersebut.

Berbalik kepada cerita tadi, saya tidak menyalahkan penulis itu sahaja, tetapi juga kepada pengguna-pengguna terutama yang beragama Islam. Islam itukan sukakan kebersihan. Kadang-kadang rasa sedih jugak bila melihat tandas-tandas surau atau masjid yang kotor. Memanglah tandas tempat kotor, tetapi janganlah kita pun jadi pengotor dan menambah kekotorannya. Kadang-kadang timbul perasaan risau apabila mengenangkan jika ada orang bukan Islam yang menggunakan tandas-tandas Surau atau Masjid. Bimbang jika mereka menganggap orang Islam ini pengotor. Tempat ibadat pun boleh kotor.

Jadi marilah kita bersama-sama meringankan tulang dan memperingatkan antara satu sama lain. Saya teringat kata-kata seorang Mak cik,' jika kita berasa kita ini hebat, pergilah cuci tempat yang kotor seperti tandas. Kemudian kamu akan tahu betapa rendahnya diri kamu.' Kenapa boleh rasa macam tu ye? Nak tahu? Pergilah cuci tandas..hehe..Minta maaf andai terkasar bahasa. Mari kita tingkatkan budi bahasa kita, dan kita perindahkan lagi akhlak kita. Sesungguhnya kita ini mudah lupa, jadi marilah kita saling ingat-mengingati..Semoga kita menjadi seorang Hamba Allah yang pembersih, bukan setakat bersih badan, pakaian dan persekitaran sahaja tetapi yang paling utama adalah kebersihan hati kita..Sekian...



Tiada ulasan: