Jumaat, 18 Mei 2012

Hidayah Allah

Taufiq dan hidayah Allah tidak mengira siapa, bila dan dimana. Terkejut apabila membaca pengalaman Seorang Pelakon Yatt Hamzah. Terbayang keadaannya ketika itu. Hikmahnya terlalu besar sehingga beliau terpilih untuk melalui pengalaman sebegitu. Gambaran siksaan ahli neraka yang pasti menjadi kesan yang amat mendalam dalam hatinya. Semoga beliau istiqamah di dalam kebaikan. Adalah tidak mustahil seorang yang sentiasa bergelumang dengan dosa akan menjadi pejuang Islam yang tersohor. Oleh itu, pandanglah setiap orang dengan pandangan rahmat. Bencilah dosa, jangan memebenci Pendosa. Kerana peluang taubat masih terbuka. Kita ikuti kisah yang dilalui beliau. Semoga kita sentiasa di bawah rahmat Allah dan dijauhkan daripada segala kemungkaran sehingga ke penghujung nyawa.

“Yatt menangis sambil menggigil ketakutan menyaksikan azab yang diterima wanita tidak menutup aurat.”
Sebelum itu dia bersama rakan menghadiri usrah pada 5 April lalu. Usrah itu berjaya menimbulkan keinsafan dirinya kerana sering mangabaikan solat selain mendedahkan aurat semata-mata mengejar glamour sebagai artis popular.
“Setiba di rumah pada petang itu Yatt terus buat solat taubat.”
Peliknya, kata Yatt, ketika dia melakukan sujud terakhir kepalanya tidak dapat diangkat. Mau tak mau, kata Yatt lagi, dia terus sujud memohon keampunan Allah sambil menangis.
Dalam sujud yang panjang itulah Yatt nampak jelas wanita yang mendedahkan aurat diseksa Allah di neraka.
Tangisan Yatt makin kuat melihat gambaran neraka yang amat mengerikan itu.

“Yatt nampak semua wanita itu digantung rambutnya pada api neraka.”
“Semua wanita itu meraung minta Allah kembalikan mereka ke dunia untuk bertaubat dan memakai tudung.”
Malam itu kata Yatt, dia tertidur di atas sejadah yang dibaluti telekung hingga ke subuh.
Semoga wanita-wanita Islam yang masih belum menutup aurat, akan kuat untuk berhijrah. Hijrah dari satu keburukan kepada suatu kebaikan pasti menempuh pelbagai dugaan. Semoga Allah kuatkan. Pasti masih ramai yang mencari-cari sumber kekuatan. Carilah kekuatan daripada Allah. Carilah sahabat yang baik. Bagaimana nak mencari sahabat yang baik? Carilah sahabat yang cintakan majlis Ilmu Allah. Semoga kita juga akan menjadi pencinta ilmu Allah. Carilah sahabat yang cintakan kebaikan. Cintakan Masjid, Cintakan Dakwah. Pasti serba sedikit kita akan dapat kebaikan dan mampu menjadi lebih baik daripadanya. Mari kita bersama-sama berusaha untuk menutup aurat sedikit demi sedikit. Apakah maksud aurat? Dari sudut bahasanya adalah anggota yang ditutup oleh seorang insan kerana MALU. Dari sudut istilah Fuqaha, adalah setiap anggota yang dituntut oleh syarak iaitu wajib ditutup dihadapan orang lain kecuali yang Mahram. Berkenan saya kongsikan kata-kata Hilal Asyraf :

Antara ciri bidadari dunia adalah malu.
Dengan malu itulah dia menjadi mahal.
Auratnya kan tidak terdedah murah,
Prinsipnya kan kuat tidak tergugah,
akhlaknya kan sopan tidak mudah berubah.
Kerana malu yang mengikat,
membuatkan seorang perempuan itu menjadi hebat.

Selamat BerMujahadah!!

Tiada ulasan: