Ahad, 23 September 2012

HIHI

Hi blog!Apa khabar? Sihat tak...sorylah, lama tak jumpe. Saya sibuk. oppp...Assalamualaikum..lupa pulak. Sunat kita bagi salam dulukan? Jangan lupa lagi. hihi. Sibuk? Buat keje apa sampai sibuk sangat? Hari tu repeat paper. Satu Paper. Al-Quran. Itulah akibatnya kalau malas ngulang Quran...huhu mane ade lah...eh eh tak ngaku pulak. shhhh...! Teringat masa result utk daur awal keluar. Kawan-kawan yang lain dah ramai yang sujud syukur, tahmid pun berkedengaran. Najah (Lulus). Entah kenapa hati masa tu rasa tak tenteram. Mungkin alamat agar saya bersiap sedia dengan segala kemungkinan. Relax relax...(harapan+redha). Harap-harap Najah, Tapi hati kecik kuat mengatakan belum Najah lagi. So perlahan-lahan hati ni belajar redha. Jadi sengaja tengok result lambat. Nak kuatkan hati dulu. 

Bila dengar seorang kawan, si S tak najah, rasa kesian pulak. Hati kecik pun berbisik, 'kalau tak najah pun ok gak ni, kesian si S. Boleh sama-sama bagi semangat. Kalau najah, mesti die tak nak bercakap dengan orang yang najah'..Rasa lawak pulak bile pkir-pikir balik. Najah atau tidak itukan urusan Allah. Allah tidak akan beri sesuatu melainkan ikut kemampuan masing-masing.huhu.ok. Teruskan cerita. Nak tak nak, suka atau tidak, takut atau tidak, result dah keluar, so kene bersedia je lah. Tangan pun laju menekan. Tersentak jugak. Hati kecik tak menipu. Tak najah. Tiba-tiba rasa blur, tapi sedikit hepy "senang sikit nak borak dengan S, dia pun tak najah. Mesti die nak kawan berbual untuk meluahkan perasaan kecewa nya". So terus contact die. Tak sangka jugak die terlalu kecewa. Mungkin antara sebabnya, kawan-kawan rapat die sume berjaya, tetapi die terkecuali. So telinga ni pun cuba memahami perasaannya ketika itu..biarkan..biarkan dia meluah segala perasaan nya. Akal nya tak dapat berfikiran secara waras. Mungkin sebab terlalu kecewa. (Sapa tak sedih jang oii). Kalau saya berceramah sekarang, mungkin tak sesuai. Bila akalnya dah stabil, pasti die sendiri yang akan menyedari kesilapannya. Apa silap dia? Dia silap kerana terlupa rukun iman yang ke enam, percaya dengan qada dan qadar Allah SWT. Bukan ke setiap yang berlaku dalam kehidupan kita telah ditentukan oleh Allah SWT. Gembira, Sedih, CInta, Kecewa adalah antara perasaan-perasaan yang pasti timbul dalam liku-liku hidup ni. Ini lah dunia. Dunia bukan untuk kita berhibur saje. bukan jugak untuk kita sentiasa bersedih. Tetapi nikmatilah nikmat dunia seadanya. Yang PENTING jangan PUTUS ASA!!!!! Jauhkan 'P.A.' ni daripada diri anda. Ingat tau!

oklah teruskan cerita. So hari berganti hari, bulan berganti bulan. Saya pun pulang ke Malaysia, nak sambut raya di kampung. Tak mampu nak duk sana lama-lama. Nak exam nanti baru balik. 4syawal bertolak pulang untuk ambil peperiksaaan ulangan. Seronok. Apa yang seronok? Seronoknya sebab mak ikut. Teman kat rumah. Ahli Beit(ahli rumah) xde, sebab semua dah balik Malaysia. So hari exam berasa kelainan, yelah dah tiga tahun pergi exam tak dapat cium tangan mak, Akhirnya dapat jugak exam untuk degree ni cium tangan mak. PandanG muka ibu bapa tu kan dapat pahala. Bila dapat pahala, InsyaAllah dapat rahmat. Pandang je dapat pahala, apatah lagi bile kita sentuh mereka, cium tangan mereka, InsyaAllah berkat nya lebih besar. So rajin-rajinlah cium tangan makayah kita ye. Jangan rajin cium tangan pakwe, itu namenya tempah bale.huhu. ok2.teruskan cerita. 

Habis exam, kemas barang-barang untuk kargo ke Malaysia. Hasilnya dapat lah 7 kotak. Dalam tempoh yang sama, sepupu yang belajar Medic di Zaqaziq datang ziarah dengan zaujah(isteri) die. Datang nak ziarah mak. Isteri tengah sarat mengandung. Comel je. Bukan ke ganjaran ibu yang sedang mengandung ni sangat besar. Besar betul pengorbanan ibu. Itulah sebabnya Ibu kita lebih wajib kita hormati. Walaupun ada ibu yang tidak menjalankan tanggungjawab seorang ibu, tetapi itu bukanlah sebagai lesen untuk kita melawannya. Teringat kisah seorang Wali Allah yang membela ibubapanya yang telah diazab oleh Allah dengan menukar bentuk kedua ibubapanya menjadi Khinzir(Babi). Allah menurunkan azab itu sebagai balasan dosa-dosa yang dilakukan oleh kedua ibubapanya. Tetapi Wali Allah itu tetap melaksanakan tanggungjawab nya sebagai seorang anak walaupun ibubapanya telah berubah sehina itu. Akhirnya dengan berkat kesolehan anaknya dan Rahmat Allagh, akhirnya kedua ibubapanya mendapat keampunan dari Allah. Allah...betapa bahagianya jika dikurniakan anak-anak yang soleh...Ya Allah kurniakanlah kepada ku pasangan dan zuriat yang menjadi penyejuk mataku didunia dan akhirat. So hormatilah dan sayangilah ibu bapa anda. Semoga kita menjadi anak yang soleh solehah. ok stop. Continue ur story. ok. 

Selepas segal kerja rumah selesai, terus ke kaherah. Ziarah maqam. Maqam yang sempat, Maqam Syeikh Solah Al-Ja'fari, Syeikh Rifa'i, Saidina Hussein, Imam Syafi'i dan guru beliau, syeikh Waqi' kot namanya. terlupa pulak. Mak tak nak ke piramid. Saya ikut je lah. Saya pun malas jugak. Maklumlah tak suka berjalan-jalan ni. Tapi biasanya kalau orang ke Mesir mesti nak ke piramid. Tapi sahabat saya merangkap pemandu pelancong, menyokong agar tak xcited sangat nak ke piramid. Itukan kawasan Firaun. Sahabat saya pun bercerita tentang sikap pelancong-pelancong yang datang, yang tidak sepatutnya kita contohi. 

Sebagai teladan, sahabat saya berkata ada dikalangan mereka, bersungguh - sungguh pergi ke Piramid, ke kawasan-kawasan pelancongan di Mesir tetapi terlalu berat untuk pergi ke Maqam-maqam khususnya Maqam Imam Mazhab kita Imam Syafi'i. Mak saya pun menjawab 'mungkin diorang tak tahu ada maqam disini''
. Kawan saya menjawab, 'Bukan tak tahu makcik, saya dah bagitau. Kat sini ada Maqam Imam Syafi'i, tapi diorang yang cakap 'maqam-maqam tu nanti lah dulu''. Kawan saya menyambung lagi, 'kita ni amal mazhab Syafi'i, tetapi maqam beliau pun kita tak nak pergi.Rupa maqam, kedudukan maqam memang jauh dari pengetahuan'. Termenung saya mendengar luahan sahabat saya itu. Betul apa yang beliau katakan. Bukanlah salah untuk pergi ke piramid, mungkin ramai yang ingin tadabbur. Tetapi kenapa kita begitu ghairah ke sana, kenapa kita tidak teruja untuk menziarahi maqam-maqam wali-wali Allah yang terlalu ramai di ardul kinanah ini. Jadi eloklah kalau kita perbetulkan niat kita. Islam menggalakkan kita melihat kesan-kesan tinggalan sejarah di dunia ini, tetapi adalah untuk kita hayati, fahami, tadabbur akan kekuasaan Allah. Jangan kita biarkan perjalanan kita adalah perjalanan yang sia-sia. Sekadar makan angin..ok. Kita teruskan. 


Setelah 2 minggu disana, saya dan mak selamat kembali ke tanah air yang tercinta. Selang seminggu ke dua minggu, si S bagitau result dah nak keluar. Cemas. Entah kenapa kali ini, terlalu cemas. Hari result keluar, saya rasa gelisah sangat. Rasa nak nangis. Terlalu takut. Say pun bukak letop. Cari link Al-Azhar untuk tengok result secara on9. Tiba-tiba hati jadi kacau sangat. Terus peluk mak. Takut. nangis dulu. Jari ni terus menekan bahagian result. Tak sanggup nak tengok. Mintak tolong mak tengok. Tiba-tiba hati jadi sayu, bila tengok gagal. Tapi sedikit pelik. Kalau gagal, keputusan tu akan tulis ulang tahun, tapi tulis ulang paper. pelik. komputer ni tersalah ke. Rupa-rupanya tersalah tekan. Tertekan keputusan peperiksaan yang pertama. Keputusan pepriksaan yang kedua saya tak bukak. Jadi saya tekan kesitu. Mintak mak tengok lagi sekali. Tak sanggup.
Add caption
Tiba-tiba terus tersenyum. Alhamdulillah..Najah. Hanya Allah yang tahu betapa hepynya hati ini.
Dapat berita si S pun Najah. Alhamdulillah. Dah tau result, baru boleh buat plan seterusnya...sambung belajar atau kerja?Buat Pilihan...jawapannya nikah...!!erk..apa-apa je lah. Tak tolak mana-mana. 
Semoga Allah memudahkan segala urusanku..Doakn saya ye...hehe..=D.k...jumpe lagi. wsalam....


Tiada ulasan: